横山広美 H.Yokoyama


カブリ数物連携宇宙研究機構 / 学際情報学府 文化・人間情報学コース / 東京大学


自己紹介

東京大学教授(国際高等研究所カブリ数物連携宇宙研究機構・学際情報学府)。

専門は科学技術社会論。社会は科学技術をどのように見ているのかを国際比較をしながら研究し、社会と科学のより良い関係のために橋渡しをする提言をしています。大学院まで理系で、ニュートリノ物理で博士(理学)を取得の後、専門を変更しました。理系出身の人文社会科学の研究者です。

科学の信頼を中心に、扱うコンテンツは幅広く、AI、グリーンAI、医療AI、気候工学、ビッグサイエンス、Covid-19、理系と女性、クラウドファンディング、科学技術政策、3.11について研究を進めています。STS/Science communication領域でpublic perception研究を行っています。

メールアドレス:hiromi.yokoyama_a_ipmu.jp (_a_を@にしてください)

外部リンク:researchmap (論文、メディア掲載、委員等), X, 日経新聞, 朝日新聞, Yahoo, Youtube


主な経歴

2025年6月-現在 PCST Scientific Committee member

2024年12月-現在 東京大学出版会 理事

2024年6月-現在 トヨタ財団 理事

2024年度 科学技術社会論学会 第23回年次研究大会・総会 大会長

2022年4月-現在 国立高等専門学校機構 理事

2022年4月-2025年3月 東京大学国際高等研究所カブリ数物連携宇宙研究機構 副機構長

2021年6月-現在 (旧国際物理オリンピック2023組織委員・協会)国際物理オリンピック2023記念協会 理事

2021年度 東京大学(本部) 広報室長・広報戦略企画室長

2019年4月-現在 科学技術社会論学会 理事

2017年4月-現在 東京大学国際高等研究所カブリ数物連携宇宙研究機構・学際情報学府 教授

2014年-現在 Journal of Science communication(JCOM), Editorial advisory board member

2007年4月 東京大学大学院理学系研究科 准教授

2005年1月 総合研究大学院大学葉山高等研究センター 上級研究員

2004年10月 東京工業大学研究員(科学論を専門にする)

2004年9月 東京理科大学理工学研究科物理学専攻(連携大学院:高エネルギー加速器研究機構)

1975年生まれ、委員歴多数


主要なオピニオン

2025.4 アメリカの分断と科学:日経新聞  専門知軽視は人類の危機

2024.6 AIの利用について: Mayo Clinic Proceedings: Digital Health (letter) Cautions and Considerations in Artificial Intelligence Implementation for Child Abuse: Lessons from Japan, Kinoshita,Yokoyama,Kishimoto

2024.3 女子枠について: Hiromi M. Yokoyama, Yuko Ikkatai, Euan McKay, Atsushi Inoue, Azusa Minamizaki & Kei Kano (2024) Can affirmative action overcome STEM gender inequality in Japan? Expectations and concerns, Asia Pacific Business Review, DOI: 10.1080/13602381.2024.2320547

2023.9 NHK日曜討論 「どうする“研究力低下” これからの大学は」(テキスト)

2023.6 AIの利用について: Nature: Shotaro Kinoshita & Hiromi Yokoyama, Large language model is a flagship for Japan, Nature 619, 252 (2023), doi: https://doi.org/10.1038/d41586-023-02230-3

グループ写真

主宰研究室メンバー(2024)@本郷 / 博士2名、修士1名が所属しています。

Kavli IPMU CD3センター(2023)

大学院時代 高エネ素粒子物理K2K-SciFi(2004)


インタビュー記事




Main Research Topics

Trust in science and trust in scientists has been a long-standing research topic. / 科学信頼、科学者信頼は長年の研究テーマです。

STS, ELSI-RRI and SciComm. research on polarization, quantum, AI, green AI, medical AI, Big Science, climate engineering, Covid-19, Women in STEM, Crowdfunding, ST&I policy, 3.11, etc. / 分断、AI、グリーンAI、医療AI、気候工学、ビッグサイエンス、Covid-19、理系と女性、クラウドファンディング、科学技術政策、3.11などの科学技術社会論、ELSI-RRI, 科学コミュニケーション研究。


Main Papers

[Polarization] Wang, S., Wang, T., Yokoyama, H.M. et al. Beyond a single pole: exploring the nuanced coexistence of scientific elitism and populism in China. Humanit Soc Sci Commun 12, 353 (2025). https://doi.org/10.1057/s41599-025-04685-3

While there is active discussion about polarization in the West, in China we have confirmed the phenomenon of elitism and populism coexisting within one person./欧米では2極化の議論がさかんですが、中国では1人の中にエリートリズムとポピュリズムが共存する現象が確認されました。


[Trust] Reif, A., Guenther, L., & Yokoyama, H. M. (2024). Public (dis)trust in science in digital media environments. Journal of Science Communication, 23(09), E. https://doi.org/10.22323/2.23090501

Digital media has a major impact on trust in science. This special issue, for which I served as guest editor for JCOM, was adopted as a panel at the PCST2025 Aberdeen conference./ デジタルメディアは科学の信頼に大きな影響を与えます。JCOMのゲストエディターを務めたこの特集は、PCST2025アバディーンの会議でパネルとして採択されました。


[AI] Ikkatai, Y., Itatsu, Y., Hartwig, T. et al. The relationship between the attitudes of the use of AI and diversity awareness: comparisons between Japan, the US, Germany, and South Korea. AI & Soc (2024).


[AI] Attitudes Toward Facial Analysis AI: A Cross-National Study Comparing Argentina, Kenya, Japan, and the USA | Proceedings of the 2024 ACM Conference on Fairness, Accountability, and Transparency

We are collaborating ELSI research on face recognition, mainly at the Technical University of Munich. /ミュンヘン工科大学を中心に、顔認証についてのELSI研究を行っています。


[Women in STEM] Hiromi M. Yokoyama, Yuko Ikkatai, Euan McKay, Atsushi Inoue, Azusa Minamizaki & Kei Kano (2024) Can affirmative action overcome STEM gender inequality in Japan? Expectations and concerns, Asia Pacific Business Review, DOI: 10.1080/13602381.2024.2320547

Summary of the our past papers and discussion on the women's quota:我々のチームのこれまでの論文の総括と女子枠についての議論


[AI] Letters

This was the time when generative AI was released and there was a lot of discussion that was needed, so we wrote a lot of letters./ 生成AIがリリースされた時期であり、多くの議論が必要なため私たちはレターを多く書きました。

2024.9 Wang, S., Kinoshita, S., & Yokoyama, H. M. (2024). Letter: Performance of ChatGPT and GPT-4 on neurosurgery written board examinations. Neurosurgery. https://doi.org/10.1227/neu.0000000000003172

2024.8 Shuo Wang, Tianyu Liu, Shotaro Kinoshita, Hiromi M Yokoyama, LLMs may improve medical communication: social science perspective, Postgraduate Medical Journal, 2024;, qgae101,

2024.7 Wang, S., Yokoyama, H.M. Fight fire with fire: why not be more tolerant of ChatGPT in academic writing?. AI & Soc (2024). https://doi.org/10.1007/s00146-024-02025-8

2024.6 Wang S., Kinoshita S., Yokoyama H. M. (2024). Letter: Shifting focus—From ChatGPT to specialised medical LLMs, Alimentary Pharmacology & Therapeutics.

2024.5 Wang, S., Kinoshita, S., & Yokoyama, H. M. (2024). Write your paper on the motherland? Accountability in Research, 1–3. https://doi.org/10.1080/08989621.2024.2347398

2024.4 Mayo Clinic Proceedings: Digital Health (letter) Cautions and Considerations in Artificial Intelligence Implementation for Child Abuse: Lessons from Japan, Kinoshita,Yokoyama,Kishimoto

2024.3 Nature review Physics (view point) Generative AI and science communication in the physical sciences

2023.6 Nature (Correspondence) Shotaro Kinoshita & Hiromi Yokoyama, Large language model is a flagship for Japan, Nature 619, 252 (2023), doi: https://doi.org/10.1038/d41586-023-02230-3


[Women in STEM] 南崎梓,一方井祐子,加納圭,井上敦,マッカイ・ユアン,横山広美 (2024), (報告) 高校物理選択における教師の無意識ジェンダーバイアスの探索的研究,JJSC,35,1-12

High School teachers:高校教師論文


[AI] 池谷駿一, 一方井祐子, & 横山広美. (2023). AI 美空ひばりは人々にいかに経験されたか: 死の人称による説明の試み. 科学技術コミュニケーション, 33, 1-14.

[Big Science] Yokoyama, H. M., Akimoto, Y., & Ikkatai, Y. (2023). Big science and society in Japan: Kamiokande series, policy systems and ILC. In M. B. Nielsen & S. A. Sholl (Eds.), Big science in the 21st century: Economic and societal impacts (pp. 48-1–48-16). IOP Publishing.


[COVID-19] Ahmed N, McKinnon M, Onyige CD and Yokoyama HM (2023) Editorial: Science communication in difficult times: the intersectionality of science communication and risk communication during disasters and crises. Front. Commun. 8:1196680. doi: 10.3389/fcomm.2023.1196680


[CoVID-19] Yokoyama HM and Ikkatai Y (2022) Support and trust in the government and COVID-19 experts during the pandemic. Front. Commun. 7:940585. doi: 10.3389/fcomm.2022.940585


[COVID-19] 横山広美(2022) 科学的助言・グループボイスの必要性 法律時報 2022年5月号 コロナ対応における専門知と日本の政治・社会


[AI] Ikkatai, Y., Hartwig, T., Takanashi, N. et al. Segmentation of ethics, legal, and social issues (ELSI) related to AI in Japan, the United States, and Germany. AI Ethics (2022). https://doi.org/10.1007/s43681-022-00207-y(press release, プレスリリース)


[AI] Hartwig, T., Ikkatai, Y., Takanashi, N. & Yokoyama, H.M. (2022). 'Artificial intelligence ELSI score for science and technology: a comparison between Japan and the US'. AI & Soc. https://doi.org/10.1007/s00146-021-01323-9


[AI] Y.Ikkatai, T.Hartwig, N.Takanashi & H.M. Yokoyama (2022). 'Octagon Measurement: Public Attitudes toward AI Ethics'

[Women in STEM] Ikkatai, Y., Inoue, A., Minamizaki, A.,Kano, K., McKay, E. and Yokoyama, H. M.(2021).‘Effect of providing gender equality information on students’ motivations to choose STEM’.PLOS ONE.https://doi.org/10.1371/journal.pone.0252710

Infomation test paper:情報提供実験


[Women in STEM] Ikkatai, Y., Inoue, A., Minamizaki, A., Kano, K., McKay, E. and Yokoyama, H. M.(2021) ‘Masculinity in the public image of physics and mathematics: a new model comparing Japan and England’. Public understanding of science,https://doi.org/10.1177/09636625211002375

Model paper:モデル論文


[Women in STEM] 井上敦・一方井祐子・南崎梓・加納圭・マッカイユアン・横山広美(2021).高校生のジェンダーステレオタイプと理系への進路希望, 科学技術社会論研究.(19) 64-78 / Inoue, Atsushi, Yuko Ikkatai, Azusa Minamizaki, Kei Kano, MacKay Euan, and Hiromi Yokoyama (2021). Gender stereotypes and career aspirations for science among high school students, Journal of Science, Technology and Society. (19) 64-78

High School Students's stereotype paper: 高校生性役割分担意識論文


[Women in STEM] 一方井祐子・井上敦・南崎梓・加納圭・マッカイユアン・横山広美(2021).STEM分野に必要とされる能力のジェンダーイメージ:日本とイギリスの比較研究, 科学技術社会論研究.(19) 79 - 95 / Yuko Ikkatai, Atsushi Inoue, Azusa Minamizaki, Kei Kano, Mackay Euan, Hiromi Yokoyama (2021). gender images of abilities needed in STEM fields: a comparative study of Japan and the UK, Journal of Science, Technology and Society. (19) 79 - 95

Brilliance paper:能力論文


[Women in STEM] Ikkatai, Y., Inoue, A., Kano, K., Minamizaki, A., McKay, E. and Yokoyama, H. M.(2021).‘Factors related to girls’ choice of physics for university entrance exams in Japan’.Physical Review Physics Education Research. (17), 010141 –

Pipeline paper:パイプライン論文


[COCID-19] 横山広美(2021)スター科学者ではなく「グループボイス」を Voice 7月号 コロナ500日、政治の責任(総力特集) 2021年5月


[Women in STEM] Ikkatai, Y., Minamizaki, A., Kano, K., Inoue, A., McKay, E. and Yokoyama, H. M.(2020). ‘Gender-biased public perception of STEM fields, focusing on the influence of egalitarian attitudes toward gender roles’. JCOM 19 (01), A08. https://doi.org/10.22323/2.19010208.

Pubclic image paper:一般イメージ論文


[COVID-19] Igarashi, Y., Mizushima, N. and Yokoyama, H. M. (2020). Manga-based risk communication for the COVID-19 pandemic: a case study of storytelling that incorporates a cultural context JCOM 19(07), N02. https://doi.org/10.22323/2.19070802


[Women in STEM] Ikkatai, Y., Minamizaki, A., Kano, K., Inoue, A., McKay, E. and Yokoyama, H. M.(2020). ‘Masculine public image of six scientific fields in Japan: physics, chemistry,mechanical engineering, information science, mathematics, and biology’. JCOM 19 (06), A02. https://doi.org/10.22323/2.19060202.

Keywords paper:キーワード論文


[COVID-19] Yokoyama, H. (2019, August). Proposal for group voice: Going beyond the limits of one voice and making information provided by scientists available to the public in emergency situations. In K. Nakajima, T. Tanoi, & S. Utsunomiya (Eds.), Environmental contamination from the Fukushima nuclear disaster: Dispersion, monitoring, mitigation and lessons learned (pp. 271–277). Cambridge University Press.


[Women in STEM]Ikkatai Y.,Inoue A., Kano K., Minamizaki A., McKay E., & Yokoyama H.M.(2019). Parental egalitarian attitudes towards gender roles affect agreement on girls taking STEM fields at university in Japan’.International Journal of Science Education , 41(16), 2254-2270.,

Parents's paper:親論文

[Crowdfunding] 一方井祐子, マッカイ, ユアン., & 横山広美. (2018). 日本の研究者たちは何を重視してクラウドファンディングへの支援を呼びかけたか:第4のファンディングの可能性. 科学技術コミュニケーション, 24, 55–67.


[Crowdfunding] Ikkatai, Y., McKay, E. and Yokoyama, H. M. (2018). Science created by crowds: a case study of science crowdfunding in Japan JCOM 17(03), A06. https://doi.org/10.22323/2.17030206

What is interesting is that through crowdfunding research, the paper proposes a "Budget-funding Community" in contrast to the Journal Community, which is important in scientific theory.We propose that science crowdfunding can be successfully used to generate “crowd-supported science” by means of this Crowd Community./クラウドファンディング研究を通じて、科学論で重視する Journal Communityに対して、”Budget-funding Community”を提案したところに面白さがあります。さらに、科学クラウドファンディングをうまく活用した「クラウド支援型科学」があることを明らかにしました。


[SciComm.] 中谷内一也, 長谷和久, & 横山広美. (2018). 科学的基礎知識とハザードへの不安との関係. 心理学研究, 89(2), 171–178. https://doi.org/10.4992/jjpsy.89.17215​

This paper confirms the impact of the deficit model in Japan./ 日本で欠如モデルの影響を確認した論文です。知識は


[3.11] 一方井祐子, & 横山広美. (2016). 東日本大震災後,科学コミュニケーターは何ができたのか. 科学技術コミュニケーション, 19, 57–70. https://doi.org/10.14943/74100


[3.11] Nakayachi, K., Yokoyama, H. M., & Oki, S. (2014). Public anxiety after the 2011 Tohoku earthquake: fluctuations in hazard perception after catastrophe. Journal of Risk Research, 18(2), 156–169. https://doi.org/10.1080/13669877.2013.875936


[Policy] Yokoyama, H. M., & Nakayachi, K. (2012). Public judgment on science expenditure in the national budget of Japan: An experimental approach to examining the effects of unpacking science. Public Understanding of Science, 23(5), 610-626. https://doi.org/10.1177/0963662512456347 (Original work published 2014)


[3.11] Tateno, S. and Yokoyama, H. M. (2013). Public anxiety, trust, and the role of mediators in communicating risk of exposure to low dose radiation after the Fukushima Daiichi Nuclear Plant explosion JCOM 12(02), A03. https://doi.org/10.22323/2.12020203


[Neutrino physics]K2K collaboration "Evidence for muon neutrino oscillation in an accelerator-based experiment." Physical review letters 94.8 (2005): 081802.

[Neutrino physics]K2K collaboration "Indications of neutrino oscillation in a 250 km long-baseline experiment." Physical Review Letters 90.4 (2003): 041801.


Projects / Books

[Women in STEM / Kakenhi 2023-]
[SciComm/STS 2023-]

This is a joint research project between Tsinghua University and the University of Tokyo./清華大学と東京大学の共同研究です。


[SciComm. 2023-2025]
[AI ELSI/RRI 2022-2024]


[AI 2021-2024]

[AI 2021-2022]
[Women in STEM 2017-2021]

成果パンフレット(PDF), English pamphlet PDF download

パンフレット作製は東海大学教養学部芸術学科の富田誠先生に協力いただきました。/ Assosiate Prof. Makoto Tomita at Tokai University designed the pamphlet.

Open access/ Translated from “Why Are There So Few Women in Science?,” Sekai, September 2024, pp. 66–73. [October 2024]

岩波書店「世界」2024.9 「理系女性はなぜ少ない」英語翻訳




K2K:neutrino physics(1999-2004)